شِعْرِيَّةُ الفَقْدِ.. قراءةٌ نقديَّةٌ في مَرثيَّةِ إبراهيم بن المهديِّ لابنه (ت224هـ)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة المنصورة - کلية التربية - قسم اللغة العربية

المستخلص

ملخص البحث :
يهدف هذا البحث إلى دراسة شعرية الفقد في مرثية إبراهيم بن المهدي لابنه، حيث رکَّز البحث على استجلاء قضايا الشکل والمضمون في هذه المرثية، ودراستها على ضوء المقاييس النقدية المتعارف عليها من قِبل النقاد القدامى والمحدثين.
وقد جاء البحث في مقدمة وتمهيد وفصلين رئيسين، يعقبهما نتائج الدراسة، وأهم المصادر والمراجع التي اتَّکأ عليها البحث. أمَّا التمهيد؛ ففيه عرض لصورة فقد الشعراء لأبنائهم حتى عصر إبراهيم بن المهدي، ثم تعريف بالشاعر، وإثبات النص محل الدراسة.
أمَّا الفصل الأول عنوانه " قضايا الشکل في مرثية إبراهيم بن المهدي"؛ فقد تضمَّن أربعة مباحث، على النحو الآتي: المبحث الأول: الألفاظُ وظواهرُ التَّرکيب في المرثية. المبحث الثاني: البناءُ الشَّکليُّ للمرثيَّة .المبحث الثالث: الوحدةُ العضويَّةُ في المرثيَّة . المبحث الرابع: البنيةُ الإيقاعيَّةُ للمرثيَّة.
أمَّا الفصل الثاني وعنوانه " قضايا المضمون في مرثية إبراهيم بن المهدي"، فقد جاء في أربعة مباحث، على النحو الآتي: المبحث الأول: الأفکار والمعاني في المرثيَّة. المبحث الثاني: العاطفة في المرثيَّة .  المبحث الرابع: صدق التَّجربة ومعايشة الحدث. المبحث الثالث: الصُّورة الفنيَّة في المرثيَّة.
وقد اعتمد الباحث في دراسته لهذه المرثية على المنهج الوصفي التحليلي؛ حيث استخراج السِّمات الفنيَّة العامَّة لها، محاولًا بيان مواطن الجمال أو القصور فيها، وفق ما هو متعارفٌ عليه من مقاييس نقديَّة في القديم والحديث.
وقد توصل الباحث إلى جملة من النتائج، من أهمها: إنَّ لغة المرثية قد اقتربت من شائع الألفاظ التي کانت مألوفة في عصره، انطلاقًا من ذاتيته؛ فلم نجد فيما استخدمه لفظة متقعرة، أو وحشية. کما أملت الحضارةُ العباسيَّة على هذه المرثية مجموعةً من الألفاظ تتعلَّق بالحياة الاجتماعيَّة والصحيَّة؛  فأکسبته ألفاظًا لم تکن موجودةً في رثاء الشِّعر الجاهليِّ. کما يعدُّ أسلوب الالتفات من أهمِّ الظَّواهر التَّرکيبية في هذه المرثية، فضلا عن أنَّ دراسة الصورة الفنية في مرثية إبراهيم بن المهدي قد أفرزت عن ثلاثة أبعاد؛ تشکَّل منها الخطاب الرثائي فيها، وهي: صورة الموت، صورة الفقيد موضوع الخطاب، وصورة الراثي مرسل الخطاب.
Abstract:
 
This research aims to study the poetry of loss in the epitaph of Ibrahim bin Al-Mahdi to his son, where the research focused on clarifying the issues of form and content in this epitaph, and studying it in the light of critical standards recognized by ancient and modern critics.
The research came in an introduction, a preface and two main chapters, followed by the results of the study and the most important sources and references on which the research relied. As for the boot; It presents a picture of the poets losing their sons until the era of Ibrahim ibn al-Mahdi, then a definition of the poet, and proof of the text under study.
As for the first chapter, it is entitled “The Cases of Form in the Elegy of Ibrahim bin Al-Mahdi”; It included four topics, as follows: The first topic: the words and the phenomena of syntax in the elegy. The second topic: the formal structure of the epitaph. The third topic: the organic unity in the epitaph. The fourth topic: the rhythmic structure of the epitaph.
As for the second chapter, entitled "Content issues in the elegy of Ibrahim bin al-Mahdi", it came in four sections, as follows: The first topic: ideas and meanings in the elegy. The second topic: Emotion in the epitaph. The fourth topic: the validity of the experience and living the event. The third topic: the artistic image in the elegy.
In his study of this epitaph, the researcher relied on the descriptive analytical approach; Where extracting the general technical features of it, trying to show the areas of beauty or shortcomings, according to what is known from the monetary standards in the ancient and modern.
In his study of this epitaph, the researcher relied on the descriptive analytical approach; Where extracting the general technical features of it, trying to show the areas of beauty or shortcomings, according to what is known from the monetary standards in the ancient and modern.
The researcher reached a number of results, the most important of which are: The language of the epitaph has approached the common words that were familiar in his time, divorced from its subjectivity; We did not find what he used the word concave, or brutal. The Abbasid civilization also dictated to this elegy a set of words related to social and health life. I gained him words that were not present in the lament of pre-Islamic poetry. The method of paying attention is also one of the most important structural phenomena in this epitaph, as well as the study of the artistic image in the epitaph of Ibrahim bin al-Mahdi, which has resulted in three dimensions; From it, the elegiac discourse was formed, which are: the image of death, the image of the deceased, the subject of the speech, and the image of the sender of the speech.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية