المدخل الجدلي التجريبي لتنمية الحس الفيزيائي والطموح الأکاديمي لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معيدة بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص العربى :
     هدف البحث الحالي تقصي فاعلية المدخل الجدلي التجريبي في تنمية التحصيل بمستويات (التذکر- والفهم-  والتطبيق - والمستويات العليا) وتنمية الحس الفيزيائي في الأبعاد الأتية ( استدعاء الخبرات السابقة – الحس العددي- وتفعيل غالبية الحواس- والاستدلال – و التمثيل)  وتنمية الطموح الأکاديمي في أبعاد (المثابرة- و التخطيط- وعلاقة الفرد بالأخرين).ولتحقيق ذلک تم استخدام المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي، وتم إعداد أدوات البحث المتمثلة في اختبار التحصيل الدراسي، اختبار الحس الفيزيائي، مقياس الطموح الأکاديمي وتطبيقها على عينة مکونه من (59)طالب وطالبة من طلاب الصف الثاني الثانوي بمدرستين تابعتين لإدارة نبروه التعليمية بمحافظة الدقهلية، حيث تم تقسيمهم إلى (29) طالب وطالبة للمجموعة التجريبية، (30) طالب وطالبة للمجموعة الضابطة، وأسفرت النتائج عن وجود فرق ذا دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية جزئياً في کل من التحصيل والحس الفيزيائي والطموح الأکاديمي يشير إلى فعالية المدخل الجدلي التجريبي في تنمية التحصيل و الحس الفيزيائي والطموح الأکاديمي.
Abstract:
This research aimed at determining the effectiveness of Experimental Argumentative Approach in developing achievement at (knowledge –comprehension- application - higher levels( ; Sense of Physics with  the dimensions of (Recalling physical experiences and relating them to present - physical numerical sense - Activating senses- Inference- Representation) and Academic Ambition with (perseverance- planning - A person's relationship with others). To achieve that , the experimental methodology with  quasi – experimental design was used, and the research tools that include achievement test, Sense of Physics test and Academic Ambition scale were prepared, these tools were applied on a sample of (59) students of the 2nd grade of secondary stage  at nabrouh  administration In Dakahlia Governorate, the sample was divided  into two groups, (29) students of the experimental group and (30) students of the control group. The results showed that there is a partially
 Statistically significant difference in achievement, Sense of Physics, and Academic Ambition in favor of the experimental group. So, these results indicated the effectiveness of the experimental argumentative approach in developing the sense of physics and academic ambition.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية