متطلبات التنمية المهنية لمعلمي التربية الدينية بالتعليم قبل الجامعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث دکتوراه أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

3 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص العربى :
    هدف البحث رصد  متطلبات التنمية المهنية لمعلمي التربية الدينية بالتعليم قبل الجامعي ، واستخدم البحث المنهج الوصفى، وتم تطبيق الاستبانة على عينة مکونة من (1174) من معلمى اللغة العربية  بالتعليم قبل الجامعي في محافظة الدقهلية ،  وتوصل البحث  إلى مجموعة من متطلبات التنمية المهنية لمعلمي التربية الدينية بالتعليم قبل الجامعي  بمحافظة الدقهلية ، منها: جعل مفاهيم القيم الإنسانية ومبادئها وأهدافها ومعاييرها محورا رئيسا تدور حوله برامج التنمية المهنية لمعلمي التربية الدينية، استخدام طرق القياس الکمي والتحليل الإحصائي في تقييم مستوى جودة برامج التنمية المهنية لمعلمي التربية الدينية في ضوء القيم الإنسانية،  تنويع أساليب تقديم برامج التنمية المهنية لمعلمي التربية الدينية بما يتوافق مع أبعاد القيم الإنسانية، استقطاب الکفاءات المدربة للقيام بتنفيذ برامج التنمية المهنية لمعلمي التربية الدينية، تشجيع معلمي التربية الدينية على ممارسة التعلم الذاتي من مصاره الشرعية.
abstract :
The aim of the research is to monitor the requirements of professional development for teachers of religious education in pre-university education, and the research used the descriptive approach, and the questionnaire was applied to a sample consisting of (1174) teachers of Arabic language in pre-university education in Dakahlia Governorate, and the research reached a set of requirements for professional development for teachers of religious education In pre-university education in Dakahlia Governorate, including: making the concepts, principles, objectives and standards of human values ​​a main focus around which professional development programs for religious education teachers revolve, using quantitative measurement and statistical analysis methods in evaluating the quality level of professional development programs for religious education teachers in the light of human values, diversifying methods of presenting Professional development programs for religious education teachers in line with the dimensions of human values. Attracting trained competencies to implement professional development programs for religious education teachers. Encouraging religious education teachers to practice self-learning from its legitimate destiny.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية