واقع الإذاعة المدرسية في تنمية الجانب العقلي لدى طلاب المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين بمدينة الخبر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أصول التربية جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية

المستخلص

الملخص العربى :
هدفت الدِّراسَة الحاليَّة إلى معرفة واقع دور الإذاعة المدرسيَّة في تنمية الجانب العقلي لدى طلاب المرحلة الابتدائيَّة، من وجهة نظر المعلِّمين بمدينة الخُبر، کما هدفت إلى الإسهام في حلِّ المعوِّقات التي تحدُّ من دور الإذاعة المدرسيَّة، وابتکار سُبل تفعيل دور الإذاعة المدرسيَّة في تنمية الجانب العقلي لدى طلاب المرحلة الابتدائيَّة.
منهج الدِّراسَة: استخدم الباحث المنهج الوصفي؛ لمناسبته لطبيعة الدِّراسَة وأهدافها، طبقت على عينة قوامها (256) معلِّمًا من معلِّمي المرحلة الابتدائيَّة بمدينة الخُبر.
وکان من أبرز النتائج التي تمَّ التوصُّل إليها ما يلي:
* أظهرت نتائج الدِّراسَة أن تقديرات مفردات عينة الدِّراسَة لواقع دور الإذاعة المدرسيَّة في تنمية الجانب العقلي لدى طلاب المرحلة الابتدائيَّة جاءت بدرجة (متوسطة)، وتتمثَّل أبرز هذه الأدوار في "تعمل برامج الإذاعة المدرسيَّة على رفع مستوى مهارة الإلقاء لدى الطلاب، وتُسهم برامج الإذاعة المدرسيَّة في رفع مستوى الذکاء اللغوي لدى الطلاب".
* کما أوضحت نتائج الدِّراسَة أن تقديرات مفردات عينة الدِّراسَة للمعوِّقات التي تحدُّ من دور الإذاعة المدرسيَّة في تنمية الجانب العقلي لدى طلاب المرحلة الابتدائيَّة جاءت بدرجة (کبيرة)، وتتمثَّل أهمُّ المعوِّقات في "خوف بعض الطلاب من سخريَّة أقرانهم عند تمثيل دور معيَّن أو شخصيات وهميَّة، وضعف قدرة بعض الطلاب على التحدُّث أمام جمع کبير من الناس".
* وأيضًا أوضحت نتائج الدِّراسَة أن مفردات عينة الدِّراسَة يوافقون بدرجة (کبيرة) على سبل تفعيل دور الإذاعة المدرسيَّة في تنمية الجانب العقلي لدى طلاب المرحلة الابتدائيَّة، وتتمثَّل أبرز هذه السُّبل في "تدريب مقدِّمي الإذاعة قبل التقديم، والاهتمام بالنُّطق والتحدُّث باللغة العربيَّة السليمة في الإذاعة المدرسيَّة".
: Abstract
 The current study aimed to know the reality of the role of school broadcasting in the development of the mental aspect of primary school students from the viewpoint of teachers in the city of Khobar. It aimed to contribute to overcome the obstacles that limit the role of school broadcasting, and to invent ways to activate the role of school broadcasting in developing the mental aspect of primary school students.
Study methodology: The researcher used the descriptive approach due to its suitability of the nature of the study and its goals, applied to a sample of (256) primary school teachers in Al-Khobar.
Among the most prominent results reached were the following;
The results of the study showed that the estimates of the vocabulary of the study sample for the reality of the role of school broadcasting in the development of the mental aspect of primary school students came with a degree (intermediate). Moreover, the most prominent of these roles are in school broadcasting programs that raise the level of skill of recitation among students, and school radio programs contribute to raising Students' level of linguistic intelligence.
The results of the study also showed that estimates of the vocabulary of the study sample for the obstacles that limit the role of school broadcasting in developing the mental aspect of elementary students came with a degree (large). In addition to the most important obstacles are the fear of some students of the ridicule of their peers when representing a particular role or imaginary characters, and the weak ability of some students to speak in front of a large group of people
In addition, the study results showed that the vocabulary of the study sample agree with a (large) degree on ways to activate the role of school broadcasting in developing the mental aspect of primary school students. The most prominent of these ways is to train broadcasters before submission, pay attention to pronunciation and speak the proper Arabic language in school broadcasting.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية