جودة الحياة المهنية مدخل للحد من المشکلات المهنية لمعلمات رياض الأطفال :

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص العربى:
    هدف البحث إلى وضع تصور مقترح لتحقيق متطلبات تحقيق جودة الحياة المهنية لدى معلمات رياض الأطفال ، وتفرع عن هذا الهدف عدة أهداف فرعية منها: تحديد الإطار المفاهيمي لجودة الحياة المهنية، ومعرفة أبعاد جودة الحياة المهنية والمشکلات لدى معلمات رياض الأطفال، وقياس مستوى جودة الحياة المهنية لدى معلمات رياض الأطفال بمحافظة الدقهلية، والکشف عن العوامل المؤثرة فى جودة الحياة المهنية لدى معلمات رياض الأطفال بمحافظة الدقهلية.
وتحقيقًا لهدف البحث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي،  وتوصل البحث إلى مجموعة من المشکلات منها: مشکلات مرتبطة بالمجتمع وأولياء الأمور، ومشکلات مرتبطة بالمهنة ، ومشکلات مرتبطة بالروضة وزملاء العمل ، ومشکلات مرتبطة بالأطفال ، ومشکلات مرتبطة بالمعلمة ذاتها.
  وقدم البحث عدة مقترحات لتحقيق جودة الحياة المهنية لمعلمات رياض الأطفال للتغلب على المشکلات المهنية اللتى تقابلهن منها: مقترحات خاصة بمهنة رياض الأطفال، و مقترحات خاصة بالروضة ، ومقترحات خاصة بالمعلمة.
الملخص الانجليزى :
The research aimed to develop a proposed conception to achieve the requirements of achieving the quality of professional life of kindergarten female teachers. there are some sub-objectives have been divided from this goal, including: defining the conceptual framework for the quality of professional life, knowing the dimensions of the quality of professional life and problems among kindergarten female teachers, measuring the level of professional life quality at Kindergarten female teachers in Dakahlia Governorate, and disclosing the factors affecting the quality of professional life of kindergarten female teachers in Dakahlia Governorate.
To achieve the goal of the research, the researcher used the descriptive approach. The research reached a set of problems, including: problems related to society and parents, problems related to the profession, problems related to kindergarten and co-workers, problems related to children, and problems related to the teacher herself.
The research presented some proposals to achieve the quality of professional life of kindergarten female teachers to overcome the professional problems that they encounter, including: proposals for the kindergarten profession, proposals for kindergarten, and proposals for the teacher.

الكلمات الرئيسية