الملخص العربى :
يهدف البحث الحالى إلى تنمية اساليب التفکير الابتکارى لأطفال الروضة والتعرف على أهم مناحى تنميتها من قبل معلمات رياض الأطفال ، وقد تضمن البحث إطاراً نظرياً شاملة التفکير الابتکارى والابتکار فى ضوء النظريات النفسية المختلفة ودور معلمة الروضة فى تنمية التفکير الابتکارى ، بالإضافة إلى استعراض أهم معوقات تنمية التفکير الابتکارى لدى أطفال الروضة ، وخصائص الطفل المبتکر ، وتکونت عينة البحث من (108) معلمة رياض أطفال بإدارتى شرق وغرب طنطا ، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفى واعتمدت على استبانة مکونة من (72) عبارة تم تصنيفها إلى خمسة محاور هى: (متطلبات خاصة بالمنهج ، متطلبات تتعلق بالبنية المدرسية ، متطلبات تتعلق بالمعلمة ، متطلبات تتعلق بطفل الروضة ، متطلبات تتعلق بولى الأمر). وقد توصل البحث لعدة نتائج من أهمها: ان أهم متطلبات تفعيل دور المعلمة فى تنمية التفکير الابتکارى لدى طفل الروضة تتمثل فى الأعباء الملقاه على المعلمة لتسنح لها الفرصة بالابتکار مع أطفالهن وتقليل اکتظاظ الفصول بالأطفال ، والاعتماد على الاکتشافات الحديثة الاستراتيجيات المتطورة فى التعليم، عمل دورات تدريبية للمعلمات حول اکتشاف مهارات الأطفال وإبداعاتهم وتنميتها النماء الأمثل، وکذلک دورات تدريبية حول کيفية التعامل مع أطفال القرن الحادى والعشرون ، والتعرف على سماتهم وخصائصهم ، وميولهم النفسية والفکرية، والتواصل البناء بين معلمات الروضة وأسرة الطفل مما يرقى بمستواه العملى والتعلمى ، وتعاون الروضة مع المعلمة من أجل خلق بيئة جاذبة للتعلم من خلال بناء وتشييد وإضافة کل ما من شأنه حافظاً وجاذباً للتعلم ، وضرورة تطوير المناهج الدراسية بأسلوب يساعد على تنمية التفکير الابتکارى لدى الأطفال ، وضرورة تقديم برامج تدريبية وورش عمل تمکن المعلمات عن التعرف على مفهوم الابتکار واستراتيجياته ومهاراته وطرق تدريسه وتقويمه ، مع عمل برامج علاجية.
الملخص الانجليزى :
The current research aims to develop innovative thinking methods for kindergarten children and to identify the most important aspects of their development by kindergarten teachers. The research included a theoretical framework that includes innovative thinking and innovation in light of different psychological theories and the role of the kindergarten teacher in developing innovative thinking, in addition to reviewing the most important obstacles to developing thinking The innovation of kindergarten children, and the characteristics of the innovative child, and the research sample consisted of (108) kindergarten teachers in the East and West Tanta administrations. The researcher used the descriptive method and relied on a questionnaire consisting of (72) phrases that were classified into five axes: (Curriculum requirements, requirements Related to the school structure, requirements related to the teacher, requirements related to the kindergarten child, requirements related to the parent). The research has reached several results, the most important of which are: The most important requirements for activating the teacher's role in developing innovative thinking in the kindergarten child are the burdens placed on the teacher to have the opportunity to innovate with their children and reduce the overcrowding of classrooms with children, relying on recent discoveries, advanced strategies in education, conducting training courses For teachers about discovering children's skills and creativity and developing them for optimal development, as well as training courses on how to deal with children of the twenty-first century, learning about their features and characteristics, and their psychological and intellectual tendencies, and constructive communication between kindergarten teachers and the child's family, which raises his practical and educational level, and the kindergarten's cooperation with the teacher for the sake of Creating an attractive environment for learning through building, constructing and adding everything that would preserve and attracting learning, the need to develop school curricula in a way that helps the development of innovative thinking among children, and the necessity to provide training programs and workshops that enable teachers to recognize the concept of innovation, its strategies, skills, methods of teaching and evaluation, with Create remedial programs.
محمود الأتربى, نجلاء. (2021). تصور مقترح لتفعيل دور معلمة رياض الأطفال فى تنمية التفکير الابتکارى لأطفال الروضة. مجلة تطوير الأداء الجامعى, 15(1), 157-174. doi: 10.21608/jpud.2021.199407
MLA
نجلاء محمود الأتربى. "تصور مقترح لتفعيل دور معلمة رياض الأطفال فى تنمية التفکير الابتکارى لأطفال الروضة", مجلة تطوير الأداء الجامعى, 15, 1, 2021, 157-174. doi: 10.21608/jpud.2021.199407
HARVARD
محمود الأتربى, نجلاء. (2021). 'تصور مقترح لتفعيل دور معلمة رياض الأطفال فى تنمية التفکير الابتکارى لأطفال الروضة', مجلة تطوير الأداء الجامعى, 15(1), pp. 157-174. doi: 10.21608/jpud.2021.199407
VANCOUVER
محمود الأتربى, نجلاء. تصور مقترح لتفعيل دور معلمة رياض الأطفال فى تنمية التفکير الابتکارى لأطفال الروضة. مجلة تطوير الأداء الجامعى, 2021; 15(1): 157-174. doi: 10.21608/jpud.2021.199407