العوامل الاجتماعية والاقتصادية المؤثرة على تکافؤ فرص التحاق الطلاب بالجامعات الحکومية والخاصة في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص العربى :
هدف البحث الوقوف على تأثير بعض العوامل الاجتماعية والاقتصادية على تکافؤ فرص التحاق الطلاب بالجامعات الحکومية والخاصة، واستخدم البحث المنهج الوصفى، وتم تطبيق الاستبانة على عينة مکونة من (701) من أعضاء هيئة التدريس وطلاب الفرق النهائية بکل کلية بجامعتى المنصورة والدلتا ، و توصل البحث إلى مجموعة من المتطلبات ابرزها: تدبير المعونات المادية وو سائل الرعاية الاجتماعية المختلفة للطلبة الذين تعجزهم أحوالهم المادية المادية عن مواصلة التعليم الجامعي رغم مجانيته ، وخاصة المتفوقين منهم، ورفع مستوى الخدمات التعليمية بالجامعات الحکومية من مبانى وتجهيزات وخدمات مکتبية وبحثية، والأخذ بالنظم الجامعية الأخرى مثل الجامعة المفتوحة وجامعات الهواء وذلک حتى تتاح الفرص لمن تحول ظروفهم التقيد بقوانين التعليم النظامية، إنشاء کليات في جامعات الصعيد تناظر الکليات المنفردة بها جامعات أخرى، والاهتمام بأنظمة التوجيه والإرشاد داخل الجامعات حتى يمکن الکشف عن الخصائص العقلية والنفسية والجسمية للطلاب وتوجيههم نحو التخصصات والشعب التي تناسب هذه الخصائص.
الملخص الانجليزى :
The aim of the research is to monitor the implications of some social and economic factors on equal opportunities for students to enroll in public and private universities, and the research used the descriptive approach, and the questionnaire was applied to a sample consisting of (701) faculty members and final team students in each college at the universities of Mansoura and the Delta. Research into a set of requirements, the most prominent of which are: the provision of material aid and various means of social welfare for students whose financial conditions are unable to continue university education despite its free, especially those who are superior, and raising the level of educational services in government universities, including buildings, equipment, office and research services, and the introduction of other university systems such as The Open University and the air universities in order to have opportunities for those whose circumstances have transformed to adhere to the regular education laws, to establish colleges in Upper Egypt universities that correspond to the individual colleges in other universities, and to pay attention to the guidance and counseling systems within the universities so that the mental, psychological and physical characteristics of students can be revealed and directed towards the disciplines and people that fit these Properties.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية