تفعيل المساءلة الجامعية مدخل لتحسين الأداء الجامعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة ماجستير أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

3 قسم اصول التربية کليةالتربية جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص العربى :
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة کيف يمکن تفعيل المساءلة الجامعية مدخل لتحسين الأداء الجامعي ، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي ، وطبقت الباحثة استبانة موجهة إلى عينة بلغت (650) مفردة من أعضاء هيئة التدريس بواقع ثلاثة کليات نظرية وتمثلت في ( کلية التربية – کلية الآداب – کلية الحقوق ) وثلاثة کليات عملية تمثلت في ( کلية الهندسة – کلية العلوم – کلية الطب ) بجامعة المنصورة . وأسفرت نتائج الدراسة أنه جاءت استجابات عينة الدراسة حول واقع المساءلة الجامعية داخل جامعة المنصورة ، بأنه توجد فروق ذات دلالة احصائية في العبارات رقم (1- 3- 4-5 11) لصالح البديل (محايد) وباقي العبارات لصالح البديل (موافق)، حيث جاءت  قيم (کا2) دالة احصائياً عند مستوي دلالة 0.01. کما جاءت استجابات عينة الدراسة حول مشکلات المساءلة الجامعية داخل جامعة المنصورة ، بأنه توجد فروق ذات دلالة احصائية في العبارات (2- 5- 10- 11) لصالح البديل (محايد) ، والعبارات (14- 15- 16- 21- 22) لصالح البديل (محايد) ، والعبارات (25) لصالح البديل (محايد)، حيث جاءت  قيم (کا2) دالة احصائياً عند مستوي دلالة 0.01، وباقي العبارات لصالح البديل (موافق). وأيضاً جاءت استجابات عينة الدراسة حول متطلبات تفعيل المساءلة الجامعية داخل جامعة المنصورة ، بأنه توجد فروق ذات دلالة احصائية في العبارات (2- 3 – 16 – 18- 25) لصالح البديل (محايد) وباقي العبارات لصالح البديل (موافق)، حيث جاءت  قيم (کا2) دالة احصائياً عند مستوي دلالة 0.01.  
الملخص الانجليزى :
The current study aimed at knowing how to Activating University Accountability as an Introduction to Improving University Performance, and the study relied on the descriptive approach, and the researcher applied a questionnaire directed at a sample of (650) single faculty members in three theoretical colleges, represented in (Faculty of Education - Faculty of Arts – Faculty of Law) and three practical colleges, represented in (Faculty of Engineering - Faculty of Science - Faculty of Medicine) at Mansoura University. The results of the study resulted in the study sample responses about the reality of university accountability within Mansoura University, that there are statistically significant differences in the statements No. (1- 3-4-5 11) in favor of the alternative (neutral) and the rest of the phrases in favor of the alternative (agree). The values ​​of (Ca2) are statistically significant at the level of significance of 0.01. The responses of the study sample about university accountability problems within Mansoura University came, as there are statistically significant differences in the phrases (2- 5-10-11) in favor of the alternative (neutral), and the phrases (14-15-16-21-22) in favor of the alternative. (Neutral), and the expressions (25) in favor of the alternative (neutral), where the values ​​of (Ca2) were statistically significant at the level of significance 0.01, and the rest of the expressions are in favor of the alternative (agree). Also, the responses of the study sample regarding the requirements for activating university accountability within Mansoura University came, as there are statistically significant differences in the phrases (2-3 - 16-18-25) in favor of the alternative (neutral) and the rest of the phrases in favor of the alternative (agree), as the values ​​of ( Ca 2) is statistically significant at 0.01 level.