متطلبات تنمية الإبداع الإدارى بالمؤسسات الجامعية بمصر " کليات التربية نموذجًا "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ اصول التربية المساعد کلية التربية جامعة دمياط

المستخلص

الملخص العربى :
استهدفت الدراسة الوقوف على واقع الإبداع الإدارى بالمؤسسات الجامعية بمصر واتخذت من کليات التربية نموذجًا فى محاولة للوصول الى متطلبات تنمية هذا الإبداع بتلک المؤسسات ، وقد إستخدم الباحث المنهج الوصفى کمنهج للدراسة وتم تطبيق أداة الدراسة والتى تمثلت فى إستبانة على عينة عشوائية من أعضاء هيئة التدريس بکليات التربية بجامعات ( الإسکندرية _ الزقازيق _ سوهاج _ بورسعيد _ دمياط ) وقد بلغ عدد العينة (76) عضو هيئة تدريس بتلک الکليات البالغ عددهم (774) عضو هيئة التدريس
وقد توصلت الدراسة نتائج الدراسة إلى وجود قصور بشکل ما فى تحقيق واقع أفضل للإبداع الإدارى بکليات التربية فى مصر، وقد تم ترتيب مؤشرات الإبداع وفقًا لدرجة أهميتها بالنسبة لأداء أفراد العينة وجاءت أهم خمس مؤشرات لتحقيق الإبداع الإدارى بکليات التربية على النحو التالى
امتلاک القدرة على تحليل بيئة المؤسسة وامتلاک الأفراد القدرة على إدراک رسالة المؤسسة ورؤيتها وکفاءة الأطر البشرية داخل المؤسسات والقدرة على التواصل المجتمعى السليم داخل المؤسسة وإمتلاک القدرة على توظيف الحلول المتشابهة المستخدمة سلفًا
کما توصلت الدراسة : إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية فى واقع الإبداع الإدارى بکليات التربية فى مصر تبعًا لمتغير الدرجة العلمية
کما توصلت الدراسة إلى تصور مقترح تمثل فى المحاور التالية :
متطلبات تتعلق بالفعالية الإبداعية ، متطلبات تتعلق بالحداثة الإبداعية فى حل المشکلات ، متطلبات التميز الداعم للإبداع الإدارى ومتطلبات تتعلق بالمبادأة الإدارية الإبداعية ، ومتطلبات تتعلق بالتواصل المجتمعى الدعم للإبداع ومتطلبات تتعلق بالدعم القيادى للطاقات الإبداعية ، ومتطلبات تتعلق بالدعم الذاتى للإبداع بالمؤسسات الإدارية ، ومتطلبات تتعلق بالتمرد الإدارى الإبداعى 
الملخص الانجليزى :
This research aimed at determining the reality of administrative creativity in university institutions in Egypt, it used faculties of education as a model to reach the requirements of developing this creativity at these institutions.
The researcher used the descriptive approach as a research's approach. This research applied a questionnaire on a random sample of teaching staff of faculties of education at these universities: (Alexandria- Al-Zaquazik- Sohag- Port said- Damietta). This sample was (76) member from these faculties who are (774) member.
The findings of the research reached at that there is a reduction in achieving better reality for administrative creativity in faculties of education in Egypt and indicators of creativity are arranges based on it's importance to views of sample of research.
There are five indicators for achieving administrative creativity in faculties of education as following: Being able to analyze the environment of institution, individuals have ability to recognize the institutions' vision, efficiency of human resources inside the institutions, ability for right social connection iside the institution and being able to employ pre-used solutions.
The research reached at there is no statistically significant differences in the reality of administrative creativity in faculties of education in Egypt depending on the degree variable.
Also, research reached at suggested frame work in the following areas: requirements related to creative effectiveness, requirements related to creative novelty in solving problems, requirements for supportive excellence to administrative creativity, requirements related to creative managerial initiative, requirements related to social connection which is supporting the creativity and requirements related to administrative support for creative energies, requirements related to self-support to creativity in administrative institutions and requirements related to a creative administrative rebellion

الكلمات الرئيسية