دور الأنشطة المدرسية فى تعزيز الهوية الوطنية لدى طلاب التعليم الإبتدائى بمصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدير تنسيق الخدمات التعليمية بادارة دمياط التعليمية

2 استاذ اصول التربية المساعد بکلية التربية جامعة دمياط

المستخلص

الملخص العربى :
إن تفعيل الأنشطة المدرسية يساعد الطلاب على اکتشاف مواهبهم ، وتنمية قدراتهم على الإبداع والابتکار. فالأنشطة المدرسيةهى أولى الخطوات ؛ لبناء وتشکيل هوية أطفالنا ، فهم غداً قادة المستقبل . وأخصائىّ الأنشطة المدرسية هم المسئولون عن هذه المهمة ؛ لذا من الواجب توفير الإمکانيات التى يحتاجون إليها ، والاهتمام بتدريبهم المستمر ، وتقديرهم على أعمالهم الجيدة .
هدف البحث : تحديد متطلباتتفعيل الأنشطة المدرسية بهدف تعزيز الهوية الوطنية لطلاب التعليم الإبتدائى بمصر . 
منهج البحث : المنهج الوصفى .
محاور البحث
المحور الأول : ( الإطار النظري والمفاهيمى للأنشطة المدرسية )
المحور الثانى : أهم المعوقات التى تواجه دور الأنشطة فى تعزيز الهوية الوطنية لدى طلاب التعليم الإبتدائى بمصر .
المحور الثالث : مقترحات تفعيل دور الأنشطة المدرسية فى تعزيز الهوية الوطنية لدى طلاب التعليم الإبتدائى بمصر .
نتائج البحث
    يتوقف مدى تعزيز الهوية الوطنية لطلاب التعليم الإبتدائى بمصر على مقدار تفعيل الأنشطة المدرسية . ولکى يتم تفعيلها ، تحتاج إلى الاهتمام بأخصائىّ الأنشطة المدرسية ، وتدريبهم المستمر، وإمدادهم بالمستجدات فى المجال التقنى ، والعلمى ، والنظريات التربوية الحديثة . وتقدير أدوارهم .
الملخص الانجليزى :
    Activating school activities helps students discover their talents, and develop their creativity and innovation capabilities. School activities are the first steps; To build and shape the identity of our children, they are tomorrow's future leaders. The School Activities Specialists are responsible for this task; Therefore, it is necessary to provide the capabilities they need, and pay attention to their continuous training, and their appreciation for their good deeds.
Research objective: Determining the requirements for activating school activities in order to enhance the national identity of primary education students in Egypt.
Research method: descriptive method.
Research axes
The first axis: (theoretical and conceptual framework for school activities)
The second axis: the most important obstacles facing the role of activities in enhancing the national identity of primary education students in Egypt.
The third axis: proposals for activating the role of school activities in strengthening the national identity of primary education students in Egypt.
research results
    The extent to which the national identity of primary education students in Egypt is strengthened depends on the extent to which school activities are activated. In order to be activated, you need to pay attention to specialists in school activities, and their continuous training, and provide them with developments in the technical and scientific fields, and modern educational theories. And appreciate their roles.

الكلمات الرئيسية