جــودة حياة العمل بمدارس التعليم الثانـوي العام بمحافظة الدقهلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث ماجستير أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

3 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

4 8 Seeh Kriayah Bani Yas Abu Dhabi UAE

المستخلص

الملخص العربى :
        هدف البحث إلي التعرف علي واقع جودة حياة العمل بمدارس التعليم الثانوي العام , وتحقيقاً لهدف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي , وأعتمد علي الاستبانة التي طُبقت علي عينة قوامها (390 ) من معلمي مدارس التعليم الثانوي العام بمحافظة الدقهلية .
    وتوصل البحث إلي العديد من النتائج ومنها : أنَّ جودة حياة العمل تسهم في تحقيق التنمية الشاملة للمؤسسات التعليمية , وتهتم بالتوازن والانسجام بين الحياة الوظيفية والشخصية للمعلمين  , وزيادة مشارکة المعلمين في صناعة القرارات داخل المنظومة التعليمية , والاهتمام بتحقيق المتطلبات التکنولوجية والمعرفية للمعلمين بالتدريب المستمر , وتحسين الأوضاع المادية والإجتماعية والأدبية للمعلمين .
وأوصت الدراسة بالعديد من التوصيات ومنها : العمل علي نشر ثقافة جودة حياة العمل داخل المؤسسات التعليمية , وضرورة وضع نظام جديد ودقيق لقياس وتقويم الأداء بالمؤسسات التعليمية  وربطه بالأجور والمکافآت , وتهيئة المناخ الملائم للأداء المتميز باستحداث درجات وظيفية جديدة إضافية بعيدة عن السلم الوظيفي مثل المعلم المتميز  والمعلم المبدع .
الملخص الانجليزى :
The aim of the research is to identify the reality of the quality of work life in general secondary education schools, and in order to achieve the aim of the research, the researcher used the descriptive approach, and relied on the questionnaire that was applied to a sample of (390) teachers of general secondary education schools in
. the Dakahlia Governorate
    The research reached many results, including: that the quality of work life contributes to achieving the comprehensive development of educational institutions, attention to balance and harmony between the professional and personal life of teachers, increasing the participation of teachers in decision-making within the educational system, interest in achieving the technological and knowledge
requirements of teachers with continuous training, And improving the financial, social and literary conditions of teachers..
The study recommended several recommendations, including: working to spread the culture of quality of work life within educational institutions, the need to develop a new and accurate system for measuring and evaluating performance in educational     
institutions, and linking it to wages and rewards, and creating the appropriate climate for the distinguished performance by creating additional new job grades far from the career ladder, such as            
distinguished teacher and creative teacher.