بعض معوقات ممارسة مديري مدارس التعليم العام بمحافظة الدقهلية لمهارات الإدارة الاستراتيجية وکيفية مواجهتها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دکتوراه أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

3 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص العربى :
    هدف البحث رصد معوقات ممارسة مديري مدارس التعليم العام  بمحافظة الدقهلية لمهارات الإدارة الاستراتيجية، والتوصل إلى أبرز المقترحات  لمواجهة معوقات ممارسة مديري مدارس التعليم العام  بمحافظة الدقهلية لمهارات الإدارة الاستراتيجية ، واستخدم البحث المنهج الوصفى، وتم تطبيق الاستبانة على عينة مکونة من (1400) من معلمى ومديرى مدارس التعليم العام  بمحافظة الدقهلية، وانتهى البحث إلى صياغة مجموعة من المقترحات لمواجهة معوقات ممارسة مديري مدارس التعليم العام  بمحافظة الدقهلية لمهارات الإدارة الاستراتيجي، منها: الاستفادة من تجارب المدارس الرائدة عالمياً في مجال التخطيط الاستراتيجي ، مع الأخذ بعين الاعتبار ظروف وواقع المجتمع المصرى ، ومراعاة تطبيق ما يناسب من العادات والقيم وفلسفة المجتمع وثقافته، وإجراء عملية المراجعة والتقييم المستمر للأداء من قبل المسئولين لتصميم الانحرافات في أداء المدراء ، وتقديم التغذية الراجعة لهم باستمرار، أن تقوم وزارة التربية والتعليم بعقد دورات تدريبية بشکل دوري ومستمر تتعلق بالتخطيط الاستراتيجي، والتفکير الاستراتيجي ، وذلک قبل وأثناء وبعد تعيين مديري المدارس
الملخص الانجليزى : 
The aim of the research is to identify the obstacles to the practice of general education school principals in the Dakahlia governorate of strategic management skills, and to reach the most prominent proposals to confront the obstacles to the practice of general education school principals in Dakahlia governorate of strategic management skills. The research used the descriptive approach, and the questionnaire was applied to a sample of (1400) teachers and principals General education schools in Dakahlia Governorate, and the research ended with formulating a set of proposals to confront obstacles to the practice of principals of public education schools in Dakahlia governorate of strategic management skills, including: Benefiting from the experiences of world leading schools in the field of strategic planning, taking into account the conditions and reality of Egyptian society, and taking into account the application What suits the customs, values, philosophy and culture of society, and conducting a process of continuous review and evaluation of performance by officials to design deviations in the performance of managers, and provide feedback to them continuously, that the Ministry of Education conducts training courses periodically and continuously related to strategic planning and strategic thinking, before During and after the appointment of school principals.