فعالية برنامج إرشادي انتقائي في خفض الشعور بالعجز النفسي لدى ضحايا التنمر الإلکتروني من المراهقين طلاب المرحلة الثانوية في ظل جائحة کوفيد 19

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة المنصورة - کلية التربية - قسم الصحة النفسية

المستخلص

الملخص العربى :

استهدف البحث التحقق من مدى فعالية برنامج إرشادي انتقائي في خفض الشعور بالعجز النفسي لدى ضحايا التنمر الإلکتروني لدى عينة من طلاب الحلقة الثالثة بالتعليم قبل الجامعي من المراهقين. تکونت عينة البحث من (45) طالبًا وطالبة بمدارس المنطقة التعليمية الغربية (أبو ظبي)، والذين تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (15- 18) سنة، وتم توزيعهم بشکل عشوائي على مجموعتين إحداهما تجريبية (23) طالبًا وطالبة والأخرى ضابطة (22) طالبًا وطالبة. وتحقق الباحث من تکافؤ مجموعتي الدراسة في متغيرات العمر الزمني والتنمر الإلکتروني والعجز النفسي. وطبق عليهم مقياسي ضحايا التنمر الإلکتروني والعجز النفسي (إعداد الباحث) بالإضافة إلى البرنامج الإرشادي الانتقائي على المجموعة التجريبية. وتوصل البحث إلى النتائج الآتية: وجود علاقة ارتباطية موجبة قوية دالة إحصائيًا بين درجات العينة على  مقياس ضحية التنمر الإلکتروني ومقياس العجز النفسي، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على مقياس العجز النفسي لصالح المجموعة التجريبية، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس العجز النفسي لصالح القياس البعدي عدا بعد العجز في الوظيفة الاجتماعية، وجود عدم فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتابعي على مقياس العجز النفسي عدا بعد العجز في الوظيفة الاجتماعية، وجود تأثير دال للبرنامج الإرشادي الانتقائي على أبعاد العجز النفسي لدى أفراد المجموعة التجريبية عدا بعد العجز في الوظيفة الاجتماعية، تختلف الدلالات المميزة للحالات الأکثر والأقل استفادة من البرنامج الإرشادي الانتقائي من خلال درجاتهما على مقياس العجز النفسي ومقياس التنمر الإلکتروني.

الملخص الانجليزى :

This study aims to verify the effectiveness of a selective counseling program in reducing the feeling of psychological helplessness among adolescent victims of cyberbullying of the third secondary year. The study sample consists of (45) male and female students in the Western Educational District (Abu Dhabi) schools, whose chronological age between (15-18) years. They are randomly distributed into two groups, the experimental group is  (23) male and female, and the control one is (22). The researcher verified the equivalent of the two study groups in the variables of chronological age, cyberbullying and psychological helplessness. The researcher uses scales of the victim cyberbullying and psychological disability (prepared by the researcher), in addition to the selective counseling program for the experimental group. The results study are the following: There is a strong positive correlation with statistically significant (0.931) between the mean scores of the sample on the cyberbullying (victim) scale and the psychological helplessness scale, There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group on the psychological helplessness scale for the experimental group, There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post measurements on the psychological helplessness scale for the post measurement except the dimension of disability in the social function, There is no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and follow- up measurements on the psychological helplessness scale except the dimension of disability in the social function, There is a significant effect of the selective counseling program on the dimensions of psychological helplessness among the experimental group, except the dimension of disability in the social function, The distinct indications of more and less cases benefiting from the selective counseling program differ through their scores on the psychological helplessness scale and the cyberbullying scale.

الكلمات الرئيسية