معايير اختيار القيادات التعليمية بالتعليم قبل الجامعى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص العربى :

هدف البحث الوقوف على أبرز سلبيات  معايير اختيار القيادات التعليمية بالتعليم قبل الجامعى  وکيفية مواجهتها، واستخدم البحث المنهج الوصفى، وتم العرض التحليلي لمعايير اختيار القيادات التعليمية بالتعليم قبل الجامعى،  وتوصل البحث إلى مجموعة من السلبيات  أبرزها:  غلبة المکون البيروقراطي وغياب البعد الديمقراطى، وافتقاد المشارکة في مناقشة السياسة التعليمية واتخاذ القرار، ويتمثل ذلک في القيادات التعليمية المسئولة عن اختيار القيادات التعليمية، حيث يکون القطاع الأکبر من أعضاء هذه القيادات التعليمية بحکم مناصبهم، ومن ثم فإن معظم القيادات التعليمية تم بالتکليف أى بالاختيار وليس بلجنة قيادات وإن تم يکون الإختيار حسب رغبة المستوى القيادى الأعلى، و ضعف أو قلة مشارکة التنظيمات الشعبية على المستوى القومي، أو حتى على مستوى المحليات في اتخاذ القرارات التربوية المتعلقة باختيار القيادات التعليمية، مما يعني أن السلطة التعليمية المرکزية تستأثر في أکثر الأحوال بتحديد الأشخاص الذين يتولون المناصب القيادية فى التعليم قبل الجامعى دون مراعاة الأهداف المجتمعية للسياسة التعليمية، کما أنها لا تتيح الفرصة للمجالس والهيئات والأجهزة الاستشارية الفنية القومية للمشارکة، أو تقديم مشورتها الفنية والعلمية باختيار القيادات التعليمية.

الملخص الانجليزى :

       The aim of the research is to identify the most important disadvantages of the criteria for choosing educational leaders in pre-university education and how to face them, and the research used the descriptive approach, and the analytical presentation of the criteria for choosing educational leaders in pre-university education, and the research reached a set of negatives, the most important of which are: the predominance of the bureaucratic component and the absence of the democratic dimension, and the lack of participation in Discussing educational policy and decision-making, and this is represented in the educational leaders responsible for choosing educational leaders, where the largest sector of these educational leaders is by virtue of their position, and then most of the educational leaders were commissioned by any selection and not by a leadership committee even if the selection was made according to the leadership’s level’s desire The highest, and the weakness or lack of participation of popular organizations at the national level, or even at the local level in taking educational decisions related to the selection of educational leaders, which means that the central educational authority is accounted for in most cases by identifying persons who assume leadership positions in pre-university education without taking into account the objectives Societal educational policy, as it does not provide an opportunity for councils and body National technical advisory bodies to participate, or provide their technical and scientific advice by selecting educational leaders