تطوير إدارة الاجتماعات المدرسية بمدارس التعليم الثانوي العام بجنوب سيناء في ضوء مدخل إدارة المعرفة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الإدارة والتربية المقارنة - کلية التربية جامعة السويس .

المستخلص

الملخص العربى :

يهدف البحث الحالي الى وضع تصور مقترح لتطوير اداره الاجتماعات بالمدرسة الثانوية العامة بجنوب سيناء في ضوء مدخل اداره المعرفة وتکونت عينه البحث من 227 معلم ومعلمه من اجمالي عدد معلمي المرحلة الثانوية بمحافظه جنوب سيناء بنسبه تصل الى % 80 من المجتمع الاصلي واستخدم البحث المنهج الوصفي واعتمد على استبانة تتکون من 45 عباره تم تصنيفها الى 4 محاور وهم: الوعي والالتزام، التخطيط والتنفيذ، نشر المعرفة وتعميمها، الاتصال ودعم نظم تکنولوجيا المعلومات وقد توصل البحث الى عده نتائج من اهمها ما يلي:
أ- اداء مديرو المدارس عند اداره الاجتماعات المدرسية اداء متوسط
ب- توجد سلبيات لدى بعض المديرين منها التمسک بالروتين الإداري والأنظمة واللوائح والاعتماد على الانطباع الشخصي
ج- 11 % من العينة حسب محور الوعي والالتزام تقع في المستوى المرتفع.
د- 59% من العينة حسب محور التخطيط والتنفيذ تقع في المستوى المتوسط.
وقد قام الباحث بوضع توصيات مقترحة في ضوء النتائج السابقة من اهمها ضرورة اجراء المزيد من البحوث لتعظيم الاستفادة من الاجتماعات المدرسية وکذلک تطوير طرق اختيار المديرين لتطوير اداءهم فيما بعد .

الملخص الانجليزى :

The current research aims to develop a proposed vision for the development of meeting management in the General Secondary Schools in South Sinai concerning the concept of knowledge management entrance. The research sample consisted of 227 teachers from the total number of secondary school teachers in South Sinai Governorate at an average up to 80% of the original community. The research used the descriptive approach and relied on A questionnaire consisting of 45 phrases that were categorized into 4 axes, namely: awareness and commitment, planning and implementation, knowledge dissemination and spread, communication and support of information technology systems. The researches lead to several results, the most important of which are:
A- School administrators' performance is average during school meeting
B- There are some passive attitudes for some managers, including sticking to the administrative routine, regulations, and relying on personal impressions.
C- 11% of the sample according to the awareness and commitment axis lies in the high level.
D- 59% of the sample according to the axis of planning and implementation lies at the intermediate level.
The researcher has put suggested recommendations  concerning of the previous results, the most important of which is the necessity of conducting more research to maximize the benefit from school meetings as well as developing methods for selecting managers to develop their performance later.

الكلمات الرئيسية