هدفت الدراسة إلى تعرُف فاعلية استخدام استراتيجية SQ3Rفي تدريس العلوم على التحصيل وتنمية عمليات العلم الأساسية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط بالطائف، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي؛ وذلک لاختبار فروض الدراسة، کما تم إعداد دليل للمعلم والطالب، وبناء اختبار تحصيلي ومقياس عمليات العلم الأساسية، والتحقق من صدقها وثباتها، ثم تطبيقها على مجموعتي الدراسة والتي بلغت (ن= 53) طالباً من طلاب المرحلة الصف الثالث المتوسط، وُزعت على مجموعتين تجريبية (26) طالباً، ضابطة (27) طالباً، خلال الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 1439/1440هـ، حيث طُبق عليهم اختبار تحصيلي، ومقياس عمليات العلم الأساسية في مادة العلوم، ولقد استخدم الأسلوب الإحصائي المُتمثل في تحليل التباين الأحادي المتعدد (MANOVA).وقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق داله إحصائياً عند مستوى (α = 0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي ومستوياته في مادة العلوم، في اتجاه المجموعة التجريبية، ووجود فروق داله إحصائياً عند مستوى (α = 0.05) بين متوسطي طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس عمليات العلم الأساسية في مادة العلوم، في اتجاه المجموعة التجريبية.
ملخص انجليزى :
This study aimed to determine the effectiveness of using SQ3R strategy in science teaching on the achievement and the development of Basic Science Process among Intermediate Stage Students. And in order to achieve the study’ goals it used the experimental method which based on quasi experimental. Also, the manual of student and teacher has been prepared, and the achievement test has been built and measure of Basic Science Process, and the reliability and validity of the study tools have been verified. The test has been applied on the study groups which was (N=53) intermediate Stage Students divided on two groups; Experimental (26 Students) and Controllable (27 Students), where an achievement test has been applied on them, and another measure of Basic Science Process, where MANOVA test has been used as method of variance analysis. The study reached important results from which, where significant differences have been existed at (α = 0.05) among the average grades of the two groups (Experimental & Controllable) in dimensional experiment for the scholar achievement test and its axles with Science course towards the experimental group. Also, significant differences have been existed at (α = 0.05) among the average grades of the two groups (Experimental & Controllable) in dimensional application for measure of Basic Science Process of Science course towards the experimental group. In light of the study results, this study recommends a number of recommendations including: - To Using SQ3R strategy in teaching Science course, as such strategy influences the achievement and development of Basic Educational Operations. - Setting up training courses for sciences teachers to train them on how to implement this strategy.
بن هلال العصيمى, حميد. (2019). فاعلية استخدام استراتيجية SQ3R في تدريس العلوم على التحصيل وتنمية عمليات العلم الأساسية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط. مجلة تطوير الأداء الجامعى, 8(1), 103-128. doi: 10.21608/jpud.2019.101523
MLA
حميد بن هلال العصيمى. "فاعلية استخدام استراتيجية SQ3R في تدريس العلوم على التحصيل وتنمية عمليات العلم الأساسية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط", مجلة تطوير الأداء الجامعى, 8, 1, 2019, 103-128. doi: 10.21608/jpud.2019.101523
HARVARD
بن هلال العصيمى, حميد. (2019). 'فاعلية استخدام استراتيجية SQ3R في تدريس العلوم على التحصيل وتنمية عمليات العلم الأساسية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط', مجلة تطوير الأداء الجامعى, 8(1), pp. 103-128. doi: 10.21608/jpud.2019.101523
VANCOUVER
بن هلال العصيمى, حميد. فاعلية استخدام استراتيجية SQ3R في تدريس العلوم على التحصيل وتنمية عمليات العلم الأساسية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط. مجلة تطوير الأداء الجامعى, 2019; 8(1): 103-128. doi: 10.21608/jpud.2019.101523