Total Quality at Palestinian universities: Theory and practice

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

نائب رئيس الجامعة للشئون الأکاديمية - جامعة الاستقلال-أريحا- فلسطين

المستخلص

ملخص عربى :
 
حرصت العديد من مؤسسات التعليم العالي الى تبني مفاهيم الجودة الشاملة، کفلسفة للتعليم العالي، وتوجه اداري، وتنافست في هذا المجال کتنافس المؤسسات الاقتصادية، لإدراکها دلالات هذا المفهوم، ومردوده العلمي والتربوي والاقتصادي والعسکري وغيرها.
فالجودة الشاملة تعني التميز، التميز في الطموح، والتميز في الرؤى والتنبؤ، والتميز في الأداء، والتميز في النتائج. هذا التميز راود أذهان الأفراد والمؤسسات والمجتمعات والدول، کان قديماً، وسيقى ما دامت المجتمعات البشرية، ورغب الجميع في الوصول الى هذا التميز. فمنهم من تحققت أهدافه، وبلغ شاناً بين أقرانه، ومنهم من أخفق، فرضي بالقليل، ومن هؤلاء من دافع عن هذا القليل واعتبره هو التميز، وقليل هم الذين اعترفوا بأنهم لم يکونوا على قدر المسؤولية، وکانوا سبباً في عدم تميز مؤسساتهم أو مجتمعاتهم فلم يحققوا لها جودة شاملة.
وجامعاتنا الفلسطينية ليست بمنأى عن هذا کله، فأين هي من الجودة الشاملة؟ فهل سعت فعلاً لتحقيق الجودة الشاملة في رحابها ولخريجيها؟ أم ان أفکار الجودة الشاملة غير قابلة للتطبيق في جامعاتنا؟ هذا ما تجيب عنه هذه الدراسة بشيء من التفصيل.

ملخص انجليزى :
 
 
Purpose: The main objective of this paper is to explore the extent to which Total Quality Management (TQM) in Palestinian universities is available and utilized.
Design/methodology/approach: The paper reviews the literature and the research done in the field of TQM, and presents criteria from TQM for use in Palestinian universities. Higher educational institutions worldwide are committed to considering TQM doctrine as a philosophy, management attitude, and work approach. As Palestinian universities recognize the direction of this concept and its scientific, educational, and economic benefits and returns, they can compete in this field in the same way as economic institutions compete. Through the utilization of TQM methods, Palestinian universities can become exceptional and distinguished in having vision and confidence, accomplishing high quality performance and results.
Findings: The review of literature and research revealed that the criteria of TQM in Palestinian Universities is not freely available, and therefore is under-utilized. This study opens the door for more research in this important area.
Originality/value: This paper explores new directions in TQM research for Palestinian universities, which has not been intensively handled in the extant literature.
Keywords: Total Quality, Total Quality Management, Palestinian universities, staffing..

الكلمات الرئيسية