الصورة النمطية النمطية للعالم العربي الإسلامي في صحيفتي نيويورک تايمز وواشنطن بوست : دراسة تحليلية /

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الصحافة والاعلام جامعة الزرقاء

المستخلص

ملخص عربى :
 
هدفت الدراسة التعرف إلى الصورة النمطية للعالم العربي الإسلامي في الصحافة الأمريکية (الواشنطن بوست، النيويورک تايمز). بالإضافة التعرف على الأهداف الکامنة، وراء استخدام الصورة النمطية. کما بينت المراحل التي تمر بها الصورة النمطية لخلق الصورة العدائية للعالم العربي الإسلامي في الصحافة الأمريکية (الواشنطن بوست، النيويورک تايمز). وأخيراً التعرف على الفروق بين الصحيفتين (الواشنطن بوست، ونيويورک تايمز)، في استخدام الصورة النمطية العدائية للعربي. وتکونت عينة الدراسة من مجموعة التقارير والمقالات والأخبار الصحفية والتحليلات المنشورة في صحيفتي (الواشنطن بوست، والنيويورک تايمز) الواقعة من 12/11/2001 إلى 11/11/2002 باعتبارها نموذجاً عن الصحافة الأمريکية بعد أحداث أيلول، لمدَّة عامٍ کامل، وتوصلت نتائج الدراسة إلى استخدام الصحافة الأمريکية (الواشنطن بوست والنيويورک تايمز) للصورة النمطية لخلق الصورة العدائية من خلال فئتي: تسويغ العدوان، وتحريف وتشويه الواقع، کما بينت الدراسة أنه توجد فروق دالة إحصائياً بين الصحيفتين لفئتي تحريف وتشويه وتسويغ العدوان عند مستوى الدلالة (0.01).
 
ملخص انجليزى :

The study aimed to identify the stereotype of the Arab Muslim world in the American press (Washington Post, The New York Times). In addition to identify the underlying objectives behind the use of the stereotype. The study also showed the stages of the creation of a stereotype of a hostile image of the Arab Muslim world in the American press (Washington Post, The New York Times). And finally identifying the differences between the two newspapers (The Washington Post, The New York Times), in the use of the hostile stereotypes of Arab people. The study sample consisted of reports, articles and press news and a number of analysis reports published in the two newspapers (The Washington Post, The New York Times) dated from 12/11/2001 to 11/11/2002 as the model for the American press after the events of September, for a whole year. The study concluded that the American press (the Washington Post and New York Times) uses the stereotypes to create a hostile image through two categories: the justification of aggression, and misrepresentation and distortion of facts, the study has also shown that there are statistically significant differences between the two newspapers for the two categories of the justification of aggression, and misrepresentation and distortion of facts at the significance level (0.01(.

الكلمات الرئيسية