دور البحث والتخطيط في نجاح حملات العلاقات العامة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 الجامعة العربية المفتوحة - الکويت

2 جامعة الشرق الأوسط - الأردن

المستخلص

ملخص عربى :
 
تتطرق هذه الدراسة إلى الدور الذي يؤديه کل من البحث والتخطيط الجيدين في نجاح حملات العلاقات العامة ، وبلوغها أهدافها المنشودة ، ووصولها إلى الشرائح المستهدفة، والتأثير فيهم وفق المدة الزمنية المجدولة ، والميزانية المرصودة.
وترکز الدراسة على ضرورة استفادة القائمين على حملات العلاقات العامة من فوائد البحث والتخطيط وإيجابياتهما، وبذل الجهد الحثيث لمعرفة الطريقة المثلى للسير بحملاتهم من البداية المتميزة إلى النهاية المثمرة، مرورا بالخطوات المدروسة بعناية ودقة، لتکون متناسبة مع الأهداف المنشودة منها، وملائمة للشرائح المستهدفة، وملبية للآمال المعقودة عليها.
 
ملخص انجليزى :
 

PR campaigns are among the main activities of state and private institutions in the field of public relation, particularly institutions that deal with social awareness and with fostering or changing values and institutions aiming to hike sales and promote their activities.
Good research and planning contribute to the success of these campaigns and their reaching the set goals and reaching and influencing the target audiences within set time and budget.
This study focuses on how those managing PR campaigns could benefit from research and planning and the best methods to take their campaigns from strong start to fruitful finish, with measured steps along the way that are compatible with the set goals, selected audiences, and expectations.